Monday, September 24, 2012

Marah Day

Weee... Harini aku telah dimarah oleh seorang Juruteknik Kanan J22 (bukan seksyen aku)  di hadapan 5 orang staf yang mana katanya bahasa aku pedas, tak jaga hati orang lain, tak fikir perasaan orang lain. Lepas tu siap tambah yang aku selalu nak kenakan dia. Siap dia kata dah lama dah dia nak marah aku dari dulu lagi (dia bawah seksyen aku sebelum ditendang keluar ke seksyen lain).

Tersentap aku. Entah apa punca tetiba marah. Pakcik ni dah lah lagi 2 tahun nak pencen. Kira dah lamalah dia ni kerja. Sepatutnya lebih profesional. Pada aku macam orang tak ukur baju di badan sendiri. Aku tak kisah kalau nak tegur / marah. Tapi bukan depan orang lainlah. Lets do it professionally. I'm 27, and you lagi 2 tahun nak pencen. Buat malu je dekat diri sendiri.

Ceritanya bermula bila aku menolong budak-budak KIK untuk siapkan slide pembentangan mereka. Masa tu pakcik tu memang dah ada konon untuk bagi pendapat lah. Tapi satu pendapat pun tak bagi. So aku pun asyik bagi pendapat. Bila aku tanya / budak KIK tanya dia, jawapannya "OK". So aku pun gurau lah "asyik Ok je, bagilah pendapat sikit".. Then dia pun duduk jauh sikit dari aku. 

Then aku pun dah puas membantu dan nak keluar, then ditahan budak KIK untuk tolong sikit lagi. So aku pun tak keluar. Masa tu, pakcik ni tengah kusyuk baca buku KIK kumpulan Majlis Perbandaran Kemaman (MPK - Johan Negeri). Bila sekali lagi budak-budak KIK ni tanya dia, dia senyap. Macam ada dengar bunyi OK. Aku pun gurau lagi "tu baca buku MPK, tahun depan nak jadi fasilitator lah tuu..." (dalam nada gurau). Terus dia marah aku sebagaimana di atas. Aku ingatkan dia cakap apa sebab tak jelas (dia cakap memang tak selalu jelas). Then budak-budak lain senyap. Baru aku paham dia marahkan aku rupanya. Terus dia bangun dan campak buku tu atas meja. Then blah. 

Aku jadi terkedu. Tetiba marah? Tanpa sebab? Dah lama dendam? Kenakan dia sokmo? Bahasa aku pedas dan menyakitkan hati? "pakcik, tolong buka mata ye, kalau bahasa saya pedas dan selalu saya menyakitkan hati, takdenya ramai staf suka lepak bilik saya. Takdenya majoriti staf tanya pendapat saya. Takdenya majoriti staf berani bergurau dengan saya".

Bila aku tanya orang lain, semua pun tak tahu. Yang paling dorang suka "dah lama dah dia nak marah aku dari dulu lagi". Entah bilanya aku cari pasal pun aku tak tahu. Untuk sedapkan hati aku, dorang kata "mungkin dulu dia takleh terima aku sebagai bos sebab aku masa mula-mula masuk kerja dulu sangat muda (umur 23 tahun)". Atau mungkin dia ada masalah lain dan gurauan aku pencetus / kemuncak kemarahan dia. Pada aku dia sebenarnya "period". Atau PMS.

Dulu aku sangat respect sebab kau J22 (kanan) dan kau senior dan kau dah nak pencen. Sekarang? To hell with the respect. Go and live in your own world kalau nak bergurau pun tak boleh. Hiduplah sendirian sampai tua.

Okay, habis. 

p/s: kalau ada masa aku akan balas balik ke pakcik tu. Tungguuuu...

No comments: